Okresní hospodářská komora Třebíč od 27. června do 31. července 2020 provozovala v Třebíči turistický vláček „Třebíčský expres“. Jednalo se o zkušební projekt, který měl za cíl podpořit cestovní ruch v Třebíči zasažený krizí způsobenou koronavirovou pandemií, a který měl zároveň odpovědět na otázku, zda má vláček pro kopcovitou Třebíč smysl. Ohlas byl nečekaný, zájem o něj v uvedeném termínu projevilo 3730 cestujících, což znamená, že v průměru svezl 107 lidí každý den.
Provozní doba byla každý den od 9.00 do 17.00 hodin, vláček jezdil nepřetržitě s výjimkou pravidelné půlhodinové technické přestávky vždy v poledne. Systém byl hop on – hop off známý z velkých měst. Cestující si tedy koupili jízdenku na celý den, přičemž mohli na kterékoli zastávce vystoupit, prohlédnout si zajímavost v dané lokalitě či třeba zajít na oběd, a dalším „spojem“ pokračovat dále. Tuto variantu praktikovali zejména mimotřebíčští cestující, tedy hlavně turisté. Vláček však využívali i místní, kteří jej většinou pojali jako zajímavou atrakci pro své děti, s nimiž absolvovali celou trasu bez zastávky – často i několikrát po sobě. V několika případech se totiž stalo, že rodina s dětmi využila všech pěti jízd v rámci jednoho dne.
„Jsem proto rád, že samozvaný dopravní odborník Aleš Novák - student Fakulty dopravní ČVUT v Praze, kterému je teprve 24 let a který je spolu s Blankou Kutinovou hlavním mluvčím opozičního spolku tzv. ‚barákovců‘, se ve svých kritických komentářích, v nichž vystupoval proti třebíčskému vláčku, ukázal jen jako ambiciózní křikloun,“ uvedl předseda představenstva OHK Třebíč Richard Horký v návaznosti na kampaň, kterou opoziční hnutí Třebíč občanům! vyvolalo před zahájením provozu Třebíčského expresu.
Ohlasy byly jednoznačně pozitivní
Provoz vláčku navázal na historicky největší kampaň, která probíhala po celé Praze, v níž Město Třebíč spolu s OHK Třebíč na obřích bigboardech zvalo k návštěvě Třebíče. Celá kampaň stála pouze 300.000,- Kč z čehož 100.000,- Kč přispěla OHK Třebíč. V návaznosti na to napadlo Richarda Horkého zkusit v Třebíči provozovat vláček, který by turistům zdejší pobyt ještě více zatraktivnil.
Vláček jezdil pětkrát denně na okruhu Ekotechnické centrum Alternátor – zámecký areál s bazilikou sv. Prokopa – Karlovo náměstí – aquapark Laguna – Hotel Atom a zpět po téže trase. Jeden okruh tak měřil zhruba 10 km.
„Podle reakcí, které nám sdělovaly brigádnice pracující jako průvodčí ve vláčku, se cestujícím trasa velmi líbila. Schválil ji Dopravní inspektorát, a protože nebylo příliš času k vyřízení všech povolení ze strany nejrůznějších úřadů, vedla většinou po silnicích. Jsem ale přesvědčen, že bude-li vláček jezdit v Třebíči i v následujících letech, pak se jej dočkáme třeba i v židovské čtvrti, která byla cestujícími velmi poptávána, či v Libušině nebo v Týnském údolí. I tak ale máme od cestujících jen samé pozitivní reakce, lidé nám dodávali náměty na trasy a kvitovali ochotu pánů řidičů,“ vysvětlil Horký.
V souvislosti s ohlasy cestujících je třeba také zmínit velmi pozitivní reakce na zastávku na zámeckém nádvoří, kde vláček zastavoval přímo před farní kavárnou. Pětiminutovou přestávku cestující často využili k tomu, aby si koupili kávu či dětem zmrzlinu. Tento záměr nebyl ze strany organizátorů plánován, zastávka byla v této části nádvoří zřízena z důvodu vhodného místa pro příjezd vláčku, shodou okolností však byla umístěna přímo před kavárnou, což dospělí velmi kvitovali. A děti? Ty byly naprosto nadšené.