Začátkem listopadu 2023 zavítaly čtyři pedagožky Obchodní akademie a Hotelové školy Třebíč do Dánska na střední školu ekonomického zaměření Mercantec v městě Viborgu na týdenní stáž stínování. Stáž mohla být realizována díky získané Akreditaci Erasmus v oblasti vzdělávání a přípravy, kterou Obchodní akademie a Hotelová škola Třebíč disponuje do roku 2027, a garantuje nám, že každoročně mohou vyjíždět do zahraničí nejen učitelé, ale i žáci školy na dlouhodobé i krátkodobé stáže.
Samotná stáž učitelů byla zaměřena na posilování digitálních kompetencí žáků ve výuce a zařazování metody CLIL do výuky (pozn. autora metoda CLIL zařazuje cizí jazyk, do nejazykových předmětů, na naší škole je to nejčastěji jazyk anglický).
Na úvod stáže stínování na nás čekalo seznámení se s budovou školy, vedením školy a jednotlivými vyučujícími, tj. našimi mentory, u kterých pak probíhalo vlastní stínovaní metod jejich práce.
Už při příchodu do hlavní budovy školy nás překvapilo nejen to, že školní budova je velice moderní, ale hlavně, že byla plná příznačného dánského interiérového designu, se který přispívá k wellbeeingu všech, kteří se v takových místech pohybují a navozuje pocit „hygge“ (pozn. autora dle wikipedie je hygge dánské slovo, vyjadřující pohodový přístup k životu).
Po seznámení se s našimi mentory jsme se odebraly do jednotlivých tříd na výuku různých ekonomických předmětů, kde jsme sledovaly metody práce našich dánských kolegů. Většina vyučovacích metod, které jsme měly možnost poznat, byla založena na skupinové práci žáků, vlastním objevování a práci s otevřenými zdroji na internetu. Žáci této školy téměř výhradně využívají vlastní notebooky, v nichž mají k dispozici učebnice a pracovní sešity ve formě e-booku. Důraz je kladen na odpovědnost žáků za vlastní vzdělávání, jakož i za odpovědnost za vlastní chování žáků v kolektivu, který se odráží například v tom, že skupinové práce žáků v hodinách se často odehrávají nikoliv ve třídách, ale ve společných prostorách školy, a dále v tom, že pedagogové na své žáky nedohlíží v průběhu přestávek tak, jak je tomu zvykem v našich školách.
Po jednotlivých vyučovacích hodinách následovala reflexe s konkrétním vyučujícím, diskuze a porovnání s obsahem a metodami výuky, které využíváme u nás.
Součástí vzdělávání v Dánsku podobně jako na naší škole jsou i četné exkurze do místních firem za účelem přiblížení praxe školnímu prostředí. Jedné takové exkurze jsme měly možnost zúčastnit se společně s žáky v rámci jejich výuky. Konkrétně jsme navštívily známou firmu Grundfos, kdy byl žákům představován systém expedice zboží v reálných podmínkách.
Rovněž jsem měly možnost seznámit se s fungováním dánského školního systému a měly jsem možnost diskutovat i o evropských otázkách jako je udržitelnost rozvoje, začleňování cizinců a osob s omezenými příležitostmi, rozvoj digitálních technologií apod.
Všechny účastnice jsme se na konci stáže shodly na jejím velkém přínosu jak pro vlastní profesní rozvoj, tak i rozvoj naší školy do budoucna s tím, že odstínované metody práce našich dánských kolegů chceme aplikovat v rámci výuky. Současně chceme motivovat naše kolegy a kolegyně pomocí workshopů a ukázkových hodiny k účasti na obdobné stáži, kterou v příštím pololetí plánuje naše škola do finských Helsinek.
Stáže pro pedagogy byly spolufinancovány z programu Evropské unie Erasmus+.
Veškerá sdělení vyjadřují pouze názor autora (Mgr. Klára Herudková), Národní agentura a Komise neodpovídá za uvedené informace.
Mgr. Klára Herudková, zástupkyně ředitele školy